Corona bloemen, de impact op de bloemenbranche.

Wie begin dit jaar had verwacht dat er zo’n grote impact zou zijn, in elke branche, door een virus…. had waarschijnlijk teveel films gekeken. Helaas is corona realiteit en gelukkig gaan de besmettingscijfers weer omlaag, maar het blijft onzeker. En door de wereldwijde lockdown heeft de bloemensector, die werkt met kleine marges, een flinke knauw gekregen. LUCKILY zijn bloemisten, kwekers en exporteurs hardwerkende ondernemers, die het weer wat rooskleuriger in zien. Want ja, je moet door.

Throwback

Rond 16 maart ging het helemaal fout, de bloemen konden niet meer geëxporteerd worden zoals dat vroeger ging, het begon met Italië maar al snel volgde meer landen (want wereldwijde lockdown). De Nederlandse bloemist kon niet alles kopen, want er waren zoooveeel bloemen ‘over’ die nu geen bestemming hadden. (Lees; Nederland exporteert ontzettend veel bloemen) Zo werd er tot wel 40 procent van de handel vernietigd. En in die tijd mocht bijvoorbeeld op een op ‘t andere moment de kweker maar 20% van hun handel naar de veiling brengen. De rest moesten ze zelf ‘kwijt’ zien te raken, en ja dat werd vaak bio-energie. Zoveel bloemen hadden dus geen vaas! Geen leuke tijd dat mag zeker zijn..

Nederlanders zijn vindingrijk, ook in coronatijd.

Medewerkers van bloemenveiling Royal FloraHolland gingen bijvoorbeeld langs ziekenhuizen en verzorgingshuizen. Daar brachten ze de niet verkochte bloemen, om hun te bedanken voor hun inzet in de tijd van het coronavirus.

Andere kwekers maakte grote kunstwerken om zo oa. telers en andere slachtoffers van corona een hart onder de riem te steken.

En weer andere opende hun deuren voor jou en mij. Zodat je op de fiets (mocht je bv. In ’t Westland wonen waar veel kwekers zitten) de kweker kon steunen. Een periode waar je veel voor weinig kon krijgen/halen ook bij de bloemist.

Maar ook online werden bloemen maar ook planten BOOMING. Pop-up shops van kwekers en grote onlinebloemen handelaren kregen in die tijd veel orders binnen. Want wij Nederlanders geven graag een bloemetje om iemand een hart onder de riem te steken. Op visite gaan zat er in de lockdown ook niet in, bloemen laten bezorgen was dus echt een uitkomst.

Een half jaar later

Nu gaan we pas echt ‘de klap’ zien. Veel kwekers hebben namelijk een aanzienlijk deel moeten vernietigen begin dit jaar. Waardoor veel voor een moeilijke keuze stonden, want hoeveel handel ga je oppoten als je weet dat het op de klok doordraait en wordt vernietigd en de export op z’n gat ligt.

In de praktijk hebben veel kwekers dan ook gekozen om vervroegd een deel van de productie in kassen te ‘ruimen’ en plaats te maken voor nieuwe soorten (aka. Teeltwisseling. Bij gerbera’s wordt dit sowieso 1x in het jaar gedaan, waardoor een groot deel 1/3 van de planten in de zomer wordt vervangen voor nieuwe).

Wat dus betekend dat er een deel minder op de markt komt. Minder handel = hogere prijzen op de klok. Bij bloemisten is het dus niet ‘lekker verdienen aan de bloemen’, er zijn gewoon minder bloemen beschikbaar. Waardoor de hoogste bieder de partij krijgt (koopt voor de geboden prijs per steel).

Het kan dus zijn dat er bij jou in de bloemenwinkel niet alle bloemen er in overvloed zijn. Of dat losse bloemen misschien een paar cent duurder zijn. (Vliegtuigen vol rozen zijn bijvoorbeeld uit Afrika moeilijk op tijd binnen te krijgen, bovendien is het in Afrika nu wintertijd waardoor het sowieso al lastiger is met rozen teelt).

En nu verder?

Omdat er een groot deel weg is gevallen werd en wordt er veel aandacht besteed aan ‘help de lokale ondernemer’. Hier ben ik het helemaal mee eens! Als we onze lokale bloemenman / bloemenvrouw kunnen steunen door elke week een bosje bloemen te halen, doe ik daar met alle liefde aan mee. Door een bloemetje of plantje te kopen, zorg je ook dat de kweker zijn bedrijf door kan laten gaan.
Het is een grote cirkel, als er een component wegvalt, gaan we dat merken in de hele keten. Dus BLIJF VOORAL LOSSE BLOEMEN HALEN!

Coronamaatregelen in de bloemenwinkel.

Van onze minister-president en lokaal bestuur moet elke winkelier zich houden aan ‘het coronabeleid’. Zo moet je als consument je handen moeten kunnen desinfecteren bij binnenkomst/bij ‘t pinapparaat en een looproute beschikbaar zijn. Vooral in (de vaak) kleine bloemenwinkeltjes is dat een must.

Dus als je naar de bloemist gaat voor je favo bloem, als de dahlia. Kan je pijlen op de grond verwachten en de mooiste bloemen met een mondkapje ;’). Help een handje en hou je aan de 1.5 meter en als je kan, betaal contactloos. Minder risico ook voor de bloembinders!

Het is een gekke tijd, zorg goed voor jezelf en elkaar. En vergeet niet dat bloemen een must zijn voor een goed humeur. En als je dan toch in de bloemenwinkel bent: neem vooral ook een plantje mee. Plantjes zorgen voor betere luchtvochtigheid en zuurstofgehalte. Dat is precies wat je nodig hebt in tijden van corona.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.